ЯЎРЭІ Ў ЛОЕВЕ*
(Анісавец, М. Яўрэі ў Лоеве / Мікалай Анісавец [Электронны рэсурс] // Культура & Антрапалогія — 2021. — Рэжым доступу: http://loyev.museum.by/be/node/58083. — Дата доступу: 20.10.2021)
* Публікацыя другая, дапоўненая і дапрацаваная. Першая публікацыя: Анісавец М. Яўрэі ў Лоеве / Мікалай Анісавец // Лоеўскі край. — 2017. — №№ 32, 33, 35–38, 40, 43, 44.
Райцэнтр Лоеў Гомельскай вобласці размяшчаецца ў паўднёва-ўсходняй частцы Беларусі на самым памежжы з Украінай. На пачатку ХХІ ст. тут пражывае няшмат яўрэяў, бадай што іх можна пералічыць на пальцах адной рукі. Але ў мінулым ён быў беларуска-яўрэйскім мястэчкам, у якім яўрэі складалі значную колькасць, аб чым ускосна сведчаць яўрэйскія могілкі, якія месцяцца на плошчы да
У часы Вялікага Княства Літоўскага і Рэчы Паспалітай
Згодна з вынікамі археалагічных прац на тэрыторыі Лоеўскага гарадзішча, умацаванае гандлёвае паселішча на Лоевай гары на беразе Дняпра ўзнікла не пазней за X ст. Першае ж летапіснае згадванне пра пранікненне яўрэяў на беларускія землі адносіцца да
Хаця дакументальных сведчанняў гэтага не выяўлена, але ёсць падставы сцвярджаць, што пачынаючы з Х ст. яўрэі-гандляры ўжо адкрылі для сябе Лоеў. Зручнае геаграфічнае становішча Лоева — у гістарычных крыніцах уключна да ХVІІ ст. паселішча згадваецца як Лоева Гара, — на гандлёвым шляху “з варагаў у грэкі” ў сярэднім цячэнні Дняпра, здаўна прываблівала да яго гандляроў і іншых прадпрымальных людзей. Ужо ў Х – ХІІІ стст. каля падножжа Лоевай Гары ўзнік “таржок”, або “торг”, як у тыя даўнія часы называлася месца, дзе вёўся пастаянны гандаль. Па мясцоваму паданню, першым пасяленцам-гандляром тут быў легендарны Лой, які абраў для сталага жыцця свайго роду прывабнае і зручнае для гандлю ўзвышша пры ўпадзенні Сожа ў Дняпро. Аб этнічнай прыналежнасці знакамітага Лоя паданне нічога не распавядае, але сведчыць, што гэта быў чалавек з прадпрымальніцкімі здольнасцямі. Што гэтае паданне мае права на сур’ёзнае ўспрыманне, гаворыць зафіксаванае ў летапісах пад
Іл-я 1. Лой — заснавальнік Лоева. Малюнак мастака Сяргея Сінякова (Гомель)
Але памежнае становішча Лоева не заўсёды спрыяла жыццю яго насельніцтва, заняткам гаспадаркай і гандлем. Працэс развіцця Лоеўскай зямлі-воласці быў у значнай ступені затрыманы ў канцы ХV – першай палове ХVІ ст., калі рэгіён неаднойчы цярпеў разбурэнні падчас маскоўска-літоўскіх войн і ваенных канфліктаў. Падчас маскоўска-літоўскай вайны 1500–1503 гг. Лоеўская зямля-воласць была далучана да Вялікага Княства Маскоўскага, але ў выніку наступнай вайны 1507–1508 гг. — зноў павернутая Вялікаму Княству Літоўскаму. Да таго ж, у гэты час рэгіён не менш чым чатыры разы ў 1505, 1506, 1536 і 1538 гг. патрапляў пад напады крымскіх татараў Перакопскай Арды, у выніку якіх Лоеў і яго замак не аднойчы руйнаваліся.
Пастаянныя напады ворагаў прымушалі вялікіх князёў літоўскіх развіваць сістэму прыкардонных замкаў. Пэўныя захады ў
Люблінская унія
Падчас правядзення каралеўскай рэвізіі Лоеўскага стараства 1628–1529 гг. люстратары засведчылі, што ў Лоеве мяшчане сплачвалі чынш, а карчму “з горилками” і млыны арандавалі яўрэі за 600 злотых на год. Цікавы факт, у
У далейшым выкарыстаць на поўніцу спрыяльныя магчымасці для развіцця Лоева ў буйны рэгіянальны эканамічны цэнтр перашкодзілі войны і разбурэнні, у якія патрапіў рэгіён у сярэдзіне ХVІІ ст.
Значна пацярпеў Лоеў падчас антыфеадальнай казацка-сялянскай вайны 1648–1651 гг. на Беларусі. У ходзе гэтай вайны Лоеўская зямля-воласць стала эпіцэнтрам крывавых змаганняў, менавіта на яе тэрыторыі адбыліся лёсавызначальныя для ВКЛ Лоеўскія бітвы 1649 і 1651 гг., перамогі ў якіх ліцвінскага войска дазволілі абараніць паўднёвыя межы і захаваць цэласнасць княства. Падчас гэтай вайны адчувальныя страты панесла і яўрэйскае насельніцтва Лоева, якое неаднаразова патрапляла пад рабаўніцтва і гвалт. Каб выратавацца, яўрэям пры набліжэнні казацкіх загонаў не аднойчы даводзілася пакідаць мястэчка. У ходзе гэтай войны яўрэйскае насельніцтва Лоева скарацілася больш чым на 25 % .
Вялікія страты панёс рэгіён у ходзе вайны Расіі з Рэччу Паспалітай 1654–1667 гг. Падчас гэтай вайны ў
У 1676–1677 гг. соймам Рэчы Паспалітай землі Лоеўскага стараства былі перададзены ў прыватную ўласнасць рэчыцкаму харунжаму Міхаілу Станіславу Юдзіцкаму і маршалку ВКЛ Аляксандру Гілярыю Палубінскаму за іх ваенныя паслугі ВКЛ і Рэчы Паспалітай. У другой палове ХVІІІ ст. Юдзіцкія выкупілі землі А. Палубінскага ў яго спадкаемцаў. Такім чынам, Лоеў і Лоеўшчына сталі прыватнай уласнасцю і да адмены прыгоннага права ў
З гэтага часу мястэчка стала больш прывабным для пражывання яўрэяў, таму што Лоеў доўгі час не патрапляў у зону ваенных дзеянняў і яго насельніцтва мела лепшыя магчымасці для гаспадарчай дзейнасці. Тады яўрэі знаходзіліся пад вялікакняскай апекай, плацілі падаткі і вялі свой традыцыйны вобраз жыцця. Неад’емнай часткай яўрэйскага жыцця ў Лоеве быў каробачны збор — унутраны кагальны падатак, які ўвялі ў ВКЛ у ХVІІ ст. Ім абкладваліся яўрэі, якія ажыццяўлялі рытуальны забой жывёлы і птушкі, вялі продаж кашэрнага мяса, солі, крупы, рыбы, смалы, дроў, сена, здавалі ўнаём маёмасць, мелі іншыя даходы. Звычайна каробачны збор аддаваўся на водкуп на тэрмін да чатырох гадоў, які з публічных таргоў набывалі заможныя яўрэі. Гэтая пошліна выкарыстоўвалася на ўтрыманне духоўных асоб, сінагог, школ, бальніц, дапамогу сіротам і ўдовам, на пахаванне памерлых беднякоў, на грамадскія працы і іншае.
У
У часы Расійскай імперыі
Пасля другога падзелу Рэчы Паспалітай у
На пачатку ХІХ ст. мястэчка падзялялася на “верхні” і “ніжні” Лоеў, мела 1 728 жыхароў, з іх 849 мужчын і 879 жанчын, 190 двароў і 8 вуліц: Базарную, Паштовую, Траецкую, Чапегаву, Казярогаву, Сарокаву, Супрунову, Аднабочку і Траецкі завулак. Лоеў быў другім па люднасці мястэчкам у павеце пасля Рэчыцы. Большаю частку яго насельніцтва — 1 091 чалавек — складалі прыгонныя сяляне. Мяшчан-яўрэяў налічвалася 543 чалавекі (212 мужчын і 331 жанчына).
Да гэтага часу яўрэі разам з беларусамі адчувалі сябе карэннымі жыхарамі Лоева. Яны як нацыянальныя супольнасці хаця і выразна адрозніваліся адзін ад другога па знешняму выгляду, рэлігіі і паданнях гісторыі, аднак лёгка знаходзілі агульную мову ў паўсядзённым жыцці. Кожная з іх мела сваю нішу ў гаспадарчым жыцці мястэчка, тым самым дапаўняючы адна адну. Дзелавыя і асабістыя якасці, прадпрымальнасць і мабільнасць рабілі яўрэяў неабходным звяном у гаспадарчым жыцці Лоева і яго ваколіц. Як адзначаў беларускі паэт Змітрок Бядуля (Самуіл Плаўнік), з суседства яўрэяў і беларусаў нарадзіла такія эканамічныя сувязі, без якіх абедзве нацыі тады не маглі абысціся. Беларусы давяралі яўрэям больш, чым памешчыкам, ад якіх і адны, і другія адчувалі прыгнёт. Хаця паміж імі здараліся і побытавыя канфлікты, аднак яны не мелі вострых формаў і звычайна лёгка вырашаліся пры ўзаемных саступках.
Яўрэйскае насельніцтва Лоева працягвала выплочваць значныя падаткі, у прыватнасці, так называемы “каробачны збор” за права набываць кашэрнае мяса. Вядома, што ў канцы 30-х гадоў ХІХ ст. арэнда на водкуп каробачных збораў ў Лоеве каштавала рэчыцкаму купцу трэцяй гільдыі Залману Фрэнкелю 2 230 рублёў на год, што было на той час значнай сумай.
Мясцовыя жыхары ў пераважнай большасці займаліся земляробствам і жывёлагадоўляй, гандлем, ганчарствам, будаўніцтвам байдакоў, сплавам карабельнага лесу і дравяных плытоў. Нарыхтоўкай лесу і дроў і іх сплавам па Дняпру пераважна займаліся лоеўскія прадпрымальнікі-яўрэі, пры гэтым некаторыя з іх не цураліся выкарыстоўваць у гэтай справе прыгонны стан беларускіх сялян. Вясной
У выніку прынятых віцэ-губернатарам мер сяляне былі павернуты са сплаўных работ, а замест Вольскага павераным Лоеўскага маёнтка быў прызначаны дваранін Навіцкі.
У
Ёсць сведчанні, што ўладальнікі Лоева Юдзіцкія мелі прывілей на правядзенне кірмашоў у Лоеве і атрымлівалі значны прыбытак ад здаваемых у арэнду пераважна яўрэям гандлёвых радоў. Кірмашы адыгрывалі важную ролю ў жыцці мястэчка і з’яўляліся паказчыкам яго эканамічнага развіцця і культурнага ўзроўню і па праву лічыліся самай значнай падзеяй года. Можна меркаваць, што іх колькасць і гандлёвы абарот з цягам часу павялічваліся. Лоеўскія кірмашы былі універсальнымі. Тут можна было набыць самыя разнастайныя тавары: прамысловыя і рамесніцкія вырабы, зерне, лён, жывёлу, сена, дровы, дзёгаць, салёную рачную рыбу — “платану”, “макуху” — жмых ад семак сланечніку і льну, што выкарыстоўваўся для корму жывёлы, і іншыя. Вядома, што ў 1861 г. на Лоеўскі Дзесяцінны кірмаш было прывезенае тавараў на суму 2 800 руб., прададзенае — на 1 300 руб. У
Звычайна кірмашы (дыялектнае “ярмалкі”) не ўмяшчаліся на Базарнай плошчы (зараз — Цэнтральная плошча), яны займалі таксама значную частку Базарнай вуліцы, аж да грэблі і мастка праз рэчку Вітач. Лоеўскія кірмашы былі сапраўднымі фэстамі, бо яны суправаджаліся набажэнствам у цэрквах, гуляннямі, выступленнямі артыстаў з Украіны і цыганоў у спецыяльным драўляным памяшканні — Лоеўскім “ілюзіёне” — дзіцячымі атракцыёнамі і іншымі забавамі.
Неад’емнай часткай гандлёвага жыцця Лоева з’яўляліся таксама штодзённыя базары, аднак асноўным базарным днём лічылася нядзеля, калі большасць тавараў прадавалі з гандлёвых прылаўкаў або непасрэдна з вазоў на Базарнай плошчы і вакол яе. Асабліва ажыўлены базарны гандаль у мястэчку быў увесну.
Мястэчка з’яўлялася значным цэнтрам транзітнага гандлю, якім тут таксама ў асноўным займаліся яўрэі. Каля прыстані было шмат гандлёвых складоў, у якіх захоўваліся тавары, што сплаўляліся вясной і летам па Дняпры, Бярэзіне і Сажы: соль, збожжа, лён, тлушч і інш. Штогод гэтых грузаў накіроўвалася ўверх па цячэнні Дняпра да 70 тыс. пудоў, уніз — да 160 тыс., а прыбывала знізу да 90 тыс. і зверху да 150 тыс. пудоў. Да таго ж, у
Хуткае развіццё капіталістычных адносін, якое распачалося пасля адмены прыгоннага права, садзейнічала вылучэнню яўрэяў на перадавыя пазіцыі ў краі. Будучы заўсёды асабіста свабоднымі, яны змаглі хутка накапіць першапачатковы капітал і праявіць эканамічную актыўнасць. Большасць цагельных, канатных і смалакурных прадпрыемстваў, млыноў, паромаў праз рэкі ў Лоеве ў ХІХ ст. належалі яўрэям.
Школьнае навучанне яўрэйскіх дзяцей у Лоеве не адрознівалася ад іншых мястэчак Беларусі, для многіх з іх яно пачыналася і заканчвалася ў хедары. Хедар — пачатковая платная яўрэйская школа пераважна для хлопчыкаў, якую ўтрымлівала грамада. Адукацыі дзяўчынак надавалі мала ўвагі. Большасць з іх атрымлівала хатнюю рэлігійную адукацыю і не наведвала хедары таму, што па яўрэйскай традыцыі навучанне дзяўчынак не лічылася галоўным. Увесь свой час яны павінны былі аддаваць сям’і і таму дзяўчынак вызвалялі ад пачатковага навучання, абавязковага для хлопчыкаў з 6 да 13 гадовага ўзросту. Значная частка яўрэйскай моладзі не абмяжоўвалася ведамі набытымі ў хедарах Лоева, а імкнулася вучыцца далей. На працягу 1871–1914 гг. на медычным факультэце Бернскага ўніверсітэта ў Швейцарыі навучаліся ў ліку іншых выхадцаў з Беларусі і студэнты ўраджэнцы Лоева. На жаль, прозвішчы гэтых студэнтаў нам невядомы.
У
А праз 9 гадоў у сям’і рабіна яўрэйскай абшчыны Лоева Арона Глускіна нарадзіўся будучы рабін Ленінграда Менахім Мендл (Мендаль) Глускін (1878–1936 гг.). Вядома, што ў сярэдзіне ХІХ ст. цадзікам — духоўным кіраўніком хасідскай грамады ў Лоеве, — быў Менахем Нахум (памёр у
Іл-я 2. Помнік імператару Аляксандру ІІ Вызваліцелю. Скульптар П.П. Трубяцкі (Паола)
У канцы ХІХ – пачатку ХХ ст. ў Лоеве найбольш заможнымі яго жыхарамі пачалі ўзводзіцца цагляныя дамы. Да нашага часу захавалася 3 такіх будынкаў, якія належалі яўрэям. Усе яны маюць сваю архітэктурную адметнасць і гістарычную каштоўнасць і сёння ўпрыгожваюць Лоеў.
Самым старым будынкам у Лоеве зараз з’яўляецца купецкі дом па вуліцы Савецкай, 1. Пабудаваны ён у
Іл-я 3. Дом лесапрамыслоўцы Навума Доўгіна па вуліцы Савецкай, 1(былая вуліца Паштовая)
Значную цікавасць выклікае архітэктура купецкага дома па вуліцы Савецкай, 4. Пабудаваны ён у канцы ХІХ ст. з цэглы у стылі эклектыкі з выкарыстаннем элементаў нэакласіцызму. Хто яго пабудаваў і валодаў ім — дакладна невядома, але па меркаванню сясцёр Доўгіных гэты будынак належаў прадпрымальніку стрыечнаму брату Навума Доўгіна.
У 1929 г. дом быў муніцыпалізаваны савецкай уладай. Пасля вайны будынак быў унесены ў дзяржаўны рэестр помнікаў архітэктуры ХІХ ст. Доўгі час у будынку размяшчалася гасцініца, затым раённая бібліятэка, а зараз — аддзяленне Дзяржстраху. У
Іл-я 4. Купецкі дом па вуліцы Савецкая, 4 (былая вуліца Паштовая)
Ёсць меркаванне, што купецкі дом па вуліцы Леніна, 6 належаў знакамітаму лоеўскаму купцу-яўрэю Гілю. На першым паверсе будынка была крама, на другім — жылыя памяшканні. Пабудаваны будынак з цэглы ў канцы ХІХ ст.
У 1929 г. дом быў муніцыпалізаваны савецкай уладай. Да
Іл-5. Купецкі дом па вуліцы Леніна, 6 (былая вуліца Базарная)
У
Паводле перапісу насельніцтва ў
На рубяжы ХІХ і ХХ стст. эканамічнае становішча асноўнай масы беларускага і яўрэйскага насельніцтва ў Расійскай Імперыі было надзвычай цяжкім. Царскі ўрад не прызнаваў нацыянальных правоў беларускага насельніцтва, разглядаў беларусаў як частку рускага народа — заходнерусаў, — сапсаваных польскім уплывам. Яўрэі таксама адчувалі на сабе моцны дыскрымінацыйны ўціск: існавала мяжа яўрэйскай аселасці, ім забаранялася набываць зямлю ва ўласнасць і пражываць у вёсцы, дзейнічалі забароны для яўрэяў на заняткі дзяржаўных пасад і г.д. Значная частка яўрэяў знаходзілася ў бядняцкім стане — у
Другая частка актыўнага яўрэйскага насельніцтва пачынае шукаць шляхі паляпшэння свайго становішча праз сацыяльную рэвалюцыю, звяржэння манархічнага ладу ў Расіі і пабудовы сацыялістычнага грамадства. Менавіта ў гэты час ствараюцца партыі радыкальнага кірунку дзейнасці, у якія ў значнай колькасці ўліваецца яўрэйская моладзь. Ужо на пачатку 1900-х гадоў у Лоеве ўзнікаюць суполкі яўрэйскай рабочай партыі Бунд, партыі РСДРП, эсэраў і Беларускай сацыялістычнай Грамады. На пачатку
Тады рэвалюцыйныя арганізацыі значна актывізавалі сваю дзейнасць у Лоеве і навакольных вёсках. Каб раскалоць рабочы рух, які на Лоеўшчыне ў пераважнай ступені абапіраўся на яўрэйскіх рабочых, мясцовыя ўлады і правыя суполкі імкнуліся супрацьпаставіць рэвалюцыянераў “яўрэяў” абаронцам хрысціянскай веры і самадзяржаў’я “праваслаўным”. Яны не цураліся і метадаў тэрарыстычнага ўздзеяння на яўрэйскае насельніцтва, у тым ліку і ў форме пагромаў.
Каб збіць напал рэвалюцыйнай барацьбы і распаліць нацыянальную варожасць у воласці, мясцовая ўлада 24 кастрычніка
Першая расійская рэвалюцыя 1905–1907 гг. не знішчыла расійскае самадзяржаўе, але дамаглася царскага маніфеста ад 17 кастрычніка
З медычных устаноў у мястэчку існавала прыватная аптэка Шмуйловіча Герша Венцыянавіча, у якой правізарам працаваў Е.Г. Хейфец, і земская бальніца. Памяшканне бальніцы было невялікім, тут працавалі лекар, два фельчары і чатыры акушэркі. Існаваў зубалячэбны кабінет, у якім стаматолагам працаваў Гаспарэн Фейгенберген.
Вядома, што земскім лекарам Лоеўскай бальніцы з 20 мая 1914 г. быў Яўген Уладзіміравіч Клумаў, які прыехаў на працу на Лоеўшчыну з Масквы. Ён быў рускім па пашпарце, але меў у сваім складаным радаводзе і яскравыя яўрэйскія карані. За 9 гадоў працы на Лоеўшчыне Клумаў Я.У. набыў вялікі аўтарытэт і павагу жыхароў рэгіёна. У далейшым Клумаў доўгі час працаваў у Мінску, стаў доктарам медычных навук, прафесарам, зоркай беларускай медыцыны першай велічыні ў галіне гінекалогіі. Падчас фашысцкай акупацыі Беларусі ён уключыўся ў барацьбу з ворагам у Мінскім антыфашысцкім падполлі (меў падпольны псеўданім Самарын), але быў выкрыты і схоплены гестапа, вытрымаў усе допыты і катаванні. 13 лютага 1944 г. фашысты атруцілі прафесара разам з жонкай у душагубцы лагера смерці Трасцянец. У 1965 г. Яўгену Уладзіміравічу Клумаву было пасмяротна прысвоенае званне Героя Савецкага Саюза.
28 снежня
Не гледзячы на тое, што галоўнай формай гандлю ў ХХ ст. становіцца стацыянарны магазінна-лавачны гандаль, працягваюць дзейнічаць Лоеўскія кірмашы. Гістарычныя крыніцы даюць пэўнае ўяўленне пра колькасць кірмашоў у мястэчку, а таксама іх працягласць. У Лоеве на пачатку ХХ ст. штогод праводзілася дзесяць кірмашоў: пяць аднадзённых, чатыры двухдзённыя, адзін трохдзённы. Акрамя гэтага, кожны год на “дзясятуху” (у пятніцу і суботу на дзясяты тыдзень пасля Вялікадня), наладжваўся двухдзённы кірмаш каля капліцы са святой вадой — на адлегласці
Галоўным органам кіравання ў мястэчку была мяшчанская ўправа. Вядома, што на пачатку ХХ ст. кіраўніком управы, або старостам-старшынёй, быў спачатку Нота Шмуйловіч, а затым Яфім Барысавіч Загрэцкі. Мяшчанская ўправа кіравала гаспадарчым жыццём Лоева, адказвала за арганізацыю збору дзяржаўных і земскіх падаткаў з мяшчан.
Станоўчыя працэсы ў гаспадарчым і сацыяльным жыцці Лоеўшчыны былі перарваны Першай сусветнай вайной, якая значна пагоршыла эканамічнае становішча насельніцтва. Ужо ў жніўні
Першая сусветная і грамадзянская войны, рэвалюцыі, адмена мяжы аселасці аказалі значны ўплыў на ўклад жыцця яўрэяў і садзейнічалі іх перасяленню з Лоева ў буйныя гарады і ўнутраныя раёны Расіі, а таксама за межы Расійскай Імперыі. Прычым Лоеў пакідала не толькі яўрэйская бедната, але і яго заможныя жыхары. Да прыкладу, у сям’і лесапрамыслоўцы Навума Доўгіна было 6 сыноў і 2 дачкі. Пасля смерці галавы сям’і яго сямёра дзяцей выехалі з Лоева. У вялікім цагляным доме засталіся жыць толькі жонка Навума Доўгіна Зіся з сям’ёй сына Рыгора, які ажаніўся на яўрэйцы — дачцы каваля з суседняй украінскай вёскі Задзярэеўка.
У часы СССР
Першыя гады савецкай улады былі надзвычай цяжкімі для жыхароў Лоева, у тым ліку і яўрэйскага насельніцтва. Цярпелі ад палітыкі “ваеннага камунізму”, надзвычай імклівай інфляцыя, росту кошту на тавары першай неабходнасці, разгулу бандытызму, нестабільнасці мясцовай улады.
Ужо ў канцы лютага
Значная колькасць насельніцтва Лоева, у тым ліку і значная частка яўрэйскай моладзі, падтрымала бальшавікоў і сталі прыхільнікамі ідэі камуністычнага пераўладкавання грамадства. Лёс некаторых з іх, найбольш актыўных, быў трагічны.
Выхадзец з сям’і дробнага рамесніка, Меер-Юда Валынскі ўдзельнічаў у рэвалюцыйных падзеях 1905–1907 гг, ваяваў на франтах Першай сусветнай вайны, быў у германскім палоне. Пасля вяртання на Радзіму ўзначаліў суполку бальшавікоў у Лоеве, быў забіты бандай Галакі ў верасні
Відным дзеячам партыі бальшавікоў стаў Марголін (Цыганоў) Натан Веньямінавіч, які нарадзіўся ў 1895 г. у Лоеве. У РСДРП(б) ён уступіў ужо ў
Больш шчаслівы лёс напаткаў лаяца Фінкельберга Ілью Восіпавіча. У
Ва ўмовах палітычнай нестабільнасці і эканамічнай разрухі савецкая ўлада тым не менш не спыняла сваёй барацьбы з рэлігіяй і “нацыянальнай адасобленасцю”. Яўрэям не дазвалялася спраўляць рэлігійныя абрады, пастаянна звужаліся іх магчымасці атрымаць адукацыю на ўласнай мове. 15 чэрвеня
Як і паўсюдна ў СССР, улады ў мястэчку імкнуліся насаджаць камуністычную ідэалогію У
Падчас правядзення новай эканамічнай палітыкі (НЭПу) улады пачалі здаваць у арэнду грамадзянам дробныя прадпрыемствы, рыбныя ўгоддзі, гандлёвыя лаўкі і інш. Так, 12 красавіка
Адной з самых важных задач савецкай нацыянальнай палітыкі ў дачыненні да яўрэяў быў перавод часткі яўрэйскага насельніцтва з традыцыйных сектараў эканомікі (гандаль, саматужныя промыслы, рамяство) у сферу сельскай гаспадаркі. У Беларусі гэтая праца распачалася са стварэння ў
Умацаванне савецкай улады ў краіне праяўлялася ва ўдасканаленні адміністрацыйна-тэрытарыяльнага падзелу рэгіёну, у стварэнні партыйных арганізацый і ўмацаванні мясцовых савецкіх органаў кіравання. Да пачатку
Звесткі аб колькасці насельніцтва Лоеўшчыны ўтрымліваюць матэрыялы Ўсесаюзнага Перапісу насельніцтва
У канцы 20-ых гадоў ўлады пачалі згортваць палітыку НЭПа, разлічанага на пабудову рынкавага сацыялізму, і пераходзіць да палітыкі жорсткага адміністрацыйнага кіравання гаспадаркай. У гэты час бальшавіцкія ўлады распачалі палітыку масавага раскулачвання заможнага сялянства і калектывізацыі сельскай гаспадаркі. У Лоеве гэтай палітыцы папярэднічала так званая “муніцыпалізацыя дамоў буржуазных элементаў”. Для яе ажыццяўлення райвыканкамам была створаная адмысловая камісія, якая згодна з пастановай Гомельскага акружнога выканкама ад 10 снежня
План бальшавіцкай калектывізацыі на вёсцы грунтаваўся на тэзісе аб неабходнасці для будаўніцтва “камуністычнага раю” ліквідацыі заможнага сялянства як класа. Таму раскулачванне стала галоўным метадам калектывізацыі на вёсцы. У гэты перыяд масавыя рэпрэсіі ў СССР дасягаюць свайго апагею, прымяняецца ўвесь арсенал рэпрэсіўных мер: занясенне ў спісы варожых элементаў — кулакоў, нэпманаў, контррэвалюцыянераў, шпіёнаў. Паражэнне гэтых людзей у грамадзянскіх правах з канфіскацыя маёмасці іх сямей без высылкі і з высылкай за межы Беларусі, арышты, ссылкі і расстрэлы. Толькі па стане на 1 ліпеня
Падвяргаліся ганенням вернікі. Вастрыё палітычных рэпрэсій нярэдка скіроўвалася і на кіруючыя органы дзяржаўных і гаспадарчых устаноў. Адбываюцца іх чысткі ад “класава варожых элементаў”. У гэты перыяд праводзяцца паказальныя кампаніі па выяўленню “ворагаў народа” сярод калгаснікаў, працоўных, дзярслужачых. У пачатку
У афіцыйных матэрыялах па Лоеўскім раёне налічваецца 599 чалавек (409 асоб мужчынскага полу і 190 асоб жаночага полу), якія падвергліся арыштам, судам, канфіскацыі маёмасці і высылцы за межы Беларусі, але ж гэтыя лічбы далёка не поўныя. Па падліках, на Лоеўшчыне ў 1920–30-я гады цяжкія рэпрэсіі — арышты з судовымі і пазасудовымі прыгаворамі, высылкі за межы раёна з канфіскацыяй маёмасці, — спазналі не менш за тысячу яе жыхароў, менш цяжкія рэпрэсіі — канфіскацыя маёмасці без высылкі, празмерны падатковы ўціск, абмежаванне ў палітычных правах, жорсткі маральна-псіхалагічны тэрор, — зведалі на сабе не менш за 5 000 жыхароў раёна. Усяго ж за гэтыя гады праз жорны злачынных рэпрэсій прайшло больш 6 000 жыхароў Лоеўшчыны.
Дзяржаўны тэрор, палітычны і ідэалагічны ўціск скоўваў усіх, хто заставаўся на волі, трымаў іх пад пастаянным страхам перад магчымым беспадстаўным абвінавачваннем і пакараннем. У афіцыйных спісах рэпрэсаваных па Лоеўскім раёне няма ні аднаго яўрэйскага прозвішча, хаця па самых сціплых падліках рэпрэсаваных яўрэяў на Лоеўшчыне было некалькі дзесяткаў чалавек. Многія з рэпрэсаваных і іх дзеці памерлі або загінулі ў гады вайны, таму не змаглі патрабаваць рэабілітацыі. Тыя, хто засталіся ў жывых, не вярнуліся ў Лоеў і звярталіся з прашэннем аб рэабілітацыі па новым месцы свайго жыхарства. Некаторым, як сёстрам Нахеме і Тойбе Доўгіным, мясцовыя ўлады адмовілі ў рэабілітацыі па той прычыне, што яны не мелі афіцыйных дакументаў аб рэпрэсіях у дачыненні да іх сям’і.
Бальшавіцкія ўлады ўсведамлялі ўсю злачыннасць таго, што яны рабілі, і таму звычайна пазбягалі публічнасці. Толькі дзе-нідзе ў афіцыйных дакументах згадваюць прозвішчы некаторых мясцовых праваднікоў бальшавіцкай рэпрэсіўнай палітыкі: упаўнаважаных райвыканкама Касьяна, Пінчука, Сурпіна, Эльберга, пракурора раёна Андрэя Мельнікава, загадчыка Райземаддзела Юрчанкі і іншых.
У 1930-я гг. нярэдка на кіраўнічыя пасады ў раёне вылучалі людзей па класавай прыкмеце, часта малаадукаваных. Гэта былі так званыя “вылучэнцы”. Сярод іх былі і яўрэі. У 1937–1938 гг. загадчыкам Лоевскага райздраўаддзела быў прызначаны Дадзіёмаў — былы сталяр з Гомеля. Перад вайной старшынёю Лоеўскага райвыканкама быў яўрэй-“вылучэнец” Сурпін З.В., які таксама не пакінуў тут аб сабе добрай памяці.
Але большасць яўрэйскага насельніцтва жыло агульным жыццём з беларусамі, падзялялі іх радасці і праблемы. Да прыкладу, у
Па стане на 01.10.1934 г. у Лоеве працавала нацыянальная 7-гадовая яўрэйская школа, у якой навучалася 86 вучняў. Яўрэйская школа на ідышы праіснавала ў райцэнтры да
Па ўспамінах старажылаў, статус жанчыны ў яўрэйскай сям’і быў вышэйшы, чым у беларускай. У сем’ях лоеўскіх яўрэяў жонкі адыгрывалі галоўную ролю. Ваду ў дом звычайна яны не насілі, памяшканне самі не прыбіралі, як правіла наймалі прыслугу з беларусак, а самі клапаціліся аб мужу і выхоўвалі сваіх дзяцей. Але савецкая рэчаіснасць, якая была скіраваная на выкаранення яўрэйскай грамады з яе ўнікальнай сістэмай выхавання, паступова пачала разбураць яўрэйскую сямейную традыцыю. У 1930-я гады ў Лоеве пачасціліся шлюбы яўрэйскіх хлопцаў з беларускімі дзеўчынамі. На беларусках ажаніліся Волкаў Моталь, Ганкін Моталь, Курас Ёсель, Фрадлін Моўшэ і іншыя. У той жа час шлюбы жанчын-яўрэек з беларусамі былі рэдкімі. Вядома толькі, што ў канцы 1930-х гадоў настаўніца Лоеўскай школы Гершман Бася Майсееўна выйшла замуж за беларуса Мікалая Лагуту, а лоеўская дзяўчына-сірата Гімельберг Цыля ўступіла ў шлюб з беларусам Антонам Склемам з в. Пабядзіцель.
Ідэалагічны ўціск на яўрэяў, якія прытрымліваліся ў паўсядзённым жыцці яўрэйскай традыцыі, рэпрэсіі, лепшыя магчымасці для жыцця і працаўладкавання ў вялікіх гарадах, прывялі да міграцыі і значнага скарачэння ў Лоеве яўрэйскага насельніцтва. Па перапісе
Да акупацыі раёна савецкія ўлады паспелі вывезці ў глыбокі тыл каштоўнае абсталяванне Прамкамбінату, жывёлу калгасаў, транспартныя і іншыя матэрыяльныя сродкі прадпрыемстваў і арганізацый, эвакуіраваць сем’і партыйна-гаспадарчага актыву раёна і палову яўрэйскага насельніцтва райцэнтра — пераважна маладыя сем’і з малымі дзецьмі. У Лоеве засталіся ў большасці яўрэі сталага веку, хворыя, хаця ў мясцовых улад наўрад ці існавалі ілюзіі наконт лёсу гэтых людзей на акупаванай гітлераўцамі тэрыторыі. А вось яўрэі сталага веку, якія перажылі ў сакавіку-снежні
Яшчэ на пачатку вайны ў Лоеве з мясцовых жыхароў быў створаны знішчальны батальён для барацьбы з нямецкімі дыверсантамі, у склад якога было залічана некалькі яўрэяў: Курас Ё.Х., Сакольскі А.Д., Фінкельберг І.В., Фрадлін М.Г. і іншыя. Гэты батальён стаў ядром Лоеўскага партызанскага атрада “За Радзіму” (з ліпеня
26 жніўня
Акупацыйныя нямецкія ўлады з першых дзён усталявалі на Лоеўшчыне рэжым рэпрэсій і гвалту ў адносінах да мясцовага насельніцтва і ў першую чаргу да яўрэяў. У Лоеве было створанае гета “адкрытага тыпу”. Яўрэі заставаліся жыць у сваіх дамах, а тэрыторыя, дзе яны жылі, спецыяльна не ахоўвалася. Але яўрэі абавязваліся нашыць на сваё адзенне апазнавальныя знакі — акруглую лату і шасціканцовую зорку жоўтага або белага колеру. Ім забаранілі наведваць грамадскія месцы, уступаць у зносіны з беларусамі, пакідаць сваё жыллё без дазволу акупацыйных улад, іх штодня зганялі на цяжкія працы, цынічна здзекаваліся. Асабліва глуміліся з душэўна хворага Лёмы Кобрынскага (42 г.), Моталя Ганкіна (22 г.), Гірша Левіна (28 г.), загадчыка аптэкі Барыса Кантара (45 г.) і Залмана Расіна (29 г.). Іх запрагалі ў воз замест коней, каб вазіць ваду з ракі і цэглу з разбітых пры бамбёжцы дамоў. Калі тыя ад знямогі падалі, іх жорстка білі палкамі і прыкладамі вінтовак. Затым вывелі на бераг Дняпра і расстралялі.
Па звестках доктара гістарычных навук Л. Смілавіцкага, Лоеўская яўрэйская абщчына была ліквідавана ў ходзе двух карных акцый. У кастрычніку
Другая карная акцыя была праведзеная праз месяц. У лістападзе ў Лоеў зноў прыбыў карны атрад. Памочнік начальніка паліцыі Архіп Даўгалычанка сабраў ў цэнтры Лоева 18 яўрэяў, якім карнікі захавалі жыццё падчас першай акцыі знішчэння. У той жа дзень намеснік каменданта Трафім Зайцаў затрымаў і даставіў у Лоеў сям’ю яўрэя Суботы з вёскі Уборкі. Усіх іх немцы і паліцаі пераправілі за Дняпро, дзе і расстралялі. Адну яўрэйскую сям’ю Трафім Зайцаў з паліцаямі Паўлам Кардашом і Ільём Мазурам выявілі па суседству з Лоевам ва ўкраінскай вёсцы Каменка за Дняпром (зараз Рэпкінскі раён Чарнігаўскай вобласці Украіны). Іх таксама забілі.
Для пераважнай большасці лаяўцоў расправа з яўрэяў была сапраўдным шокам, яны, калі маглі, дапамагалі землякам.
У пачатку жніўня
Па звестках, якія ўтрымлівае нацыянальны мемарыял Катастрофы (Халакосту) і Гераізму “Яд Вашэм” у Іерусаліме, 182 лоеўскія яўрэі загінулі ў часы Другой сусветнай вайны. Нашы падлікі дазваляюць сцвярджаць, што такіх ахвяр было больш чым 200 чалавек. З іх: 37 загінула на франтах, 65 забіты карнікамі ў Лоеве, больш за 100 чалавек было знішчана падчас карных аперацый.
16 кастрычніка
Іл-я 6. Алея Герояў у цэнтры Лоева
У баях за вызваленне Лоеўшчыны змагалася і значная колькасць яўрэяў. Чатыры з іх за асабісты гераізм праяўлены ў баях на Лоеўшчыне атрымалі званне Героя Савецкага Саюза. Вось імёны гэтых мужных людзей.
Старшы лейтэнант Гарэлік Зіновій (Залман) Самуілавіч (19.11.1904–14.12.1968), Герой
Савецкага Саюза (30.10.1943 г.) — камандзір роты 568-га палка 149-й стралковай дывізіі 65-й арміі. Нарадзіўся ў г. Асіповічы ў Беларусі.
Лейтэнант Гурвіч Сямён Ісакавіч (03.07.1923–20.10.2004), Герой Савецкага Саюза (26.10.1944 г.) — намеснік камандзіра эскадрыллі 431-га штурмавога авіяцыйнага палка 299-ай штурмавой авіяцыйнай дывізіі 16-ай паветранай арміі. Нарадзіўся ў г. Растоў-на-Доне, да вайны жыў у г. Варонежы.
Лейтэнант Кудравіцкі Давыд Абрамавіч (07.02.1919–01.10.1943), Герой Савецкага Саюза (15.01.1944 г.) — камандзір роты 29-га палка 12-й стралковай дывізіі 61-й арміі. Нарадзіўся ў п. Хіславічы Смаленскай вобласці Расіі.
Падпалкоўнік Мільнер Рафаіл Ісаевіч (20.12.1910–04.07.1979), Герой Савецкага Саюза (15.01.1944 г.) — намеснікам камандзіра 32-га палка па палітычнай частцы 12-й стралковай дывізіі 61-й арміі. Нарадзіўся ў г.п. Манастырышча Чаркаскай вобласці Украіны.
Больш за 150 савецкіх воінаў яўрэйскай нацыянальнасці загінула пры вызваленні Лоеўшчыны ад фашысцкіх захопнікаў і пахаваны на лоеўскай зямлі. Яўрэйская гісторыя Лоева цалкам абвяргае запушчаны ў пасляваенны час у СССР здзеклівы антысеміцкі міф-кпін, маўляў, яўрэі ваявалі толькі на 5-ым украінскім фронце.
Пасля вызвалення Лоева большасць лоеўскіх яўрэяў вярнуліся з эвакуацыі на сваю малую Радзіму. Сярод іх былі сем’і Доўгіных, Глушцоў, Магідзіных, Міхліных, Рагозіных, Разоўскіх, Ржаўскіх, Рузіных, Розкіных, Шораў, Эрэнбургаў і іншыя. Разам з усімі жыхарамі Лоева і раёна яўрэі аднаўлялі разбураную вайной гаспадарку і ўнеслі значны ўклад у пасляваеннае развіццё Лоеўшчыны. Паспяхова працавалі ў галіне культуры Разоўскі Міхаіл і Магідзіна Таццяна, адукацыі — Гершман Бася, Глушэц Бэла, Данiшэўская Бранiслава, Магідзіна Ніна, фінансаў — Рувінскі Ілья, сельскай гаспадаркі — Рагозін Юзаф, Магідзін Якаў і яго сын Аляксандр, аховы здароўя — Доўгіна Ніна і Цёмкіна Любоў, гандлю — Кацман Барыс, Разоўскі Рыгор і Рузін Ісак, сувязі — Гурэвіч Сталіна і іншыя.
У канцы 1940-х – пачатку 1950-х гг.ў яўрэі ў СССР цярпелі ад дзяржаўнага антысемітызму больш, чым ад побытавага, што нараджала незадаволенасць лоеўскіх яўрэяў месцам свайго пражывання. Распачатая сталінскім кіраўніцтвам “барацьба з бязродным касмапалітызмам” і “Справа лекараў”, якія мелі антыяўрэйскую скіраванасць, засведчылі, што камуністычныя ўлады працягваюць ставіцца з падазронасцю да яўрэяў. Хаця Хрушчоў М.С., а затым і Брэжнеў Л.І., адмежаваліся ад злачынстваў эпохі Сталіна і абяцалі хутка пабудаваць у СССР камуністычны рай, гэта ніяк не паўплывала на светапогляд лоеўских яўрэяў. У іх ужо не было камуністычных ілюзій і бачання сваёй ролі ў гэтым працэсе, яны ведалі, што абароненасць асобы і якасць жыцця ў заходніх краінах былі значна вышэйшымі, чым у СССР. Эміграцыю падштурхнулі таксама крызіс эканомікі СССР 1980-х гг. і аварыя на Чарнобыльскай АЭС 26 красавіка
У чэрвені 2019 г. беларускімі яўрэйскімі таварыствамі з удзелам мясцовых краязнаўцаў і пры фінансавай падтрымцы Фундацыі імя Саймана Марка Лазаруса (ЗША) і Фундацыі імя Майлеса і Мэрылін Клетэраў (ЗША) на паўночнай ускраіне Лоева адразу за яўрэйскімі могілкамі быў усталяваны памятны мемарыяльны знак. На мармуровай пліце пад выявай сямісвечніка змешчаны надпіс на трох мовах: беларускай, ангельскай і іўрыце “Ахвярам Халакосту, якія былі расстраляныя нацыстамі ў 1941–1943 гадах у горадзе Лоеве і Лоеўскім раёне. Вы назаўжды ў нашай памяці.”
Іл-я 7. Мемарыяльны знак у памяць аб ахвярах Халакосту ў Лоеве
Анісавец Мікалай Іванавіч
краязнаўца, публіцыст
Крыніцы
Банькоўскі–Цюліг, М. Студэнты і студэнткі з Беларусі ў Швейцарскіх універсітэтах (ХVІ – пачатак ХХ ст.) / Беларускі гістарычны часопіс, 1995, № 4.
Басін, Якаў. Барыс, Сымон. Яўрэі і іўдаізм на Беларусі / Беларускі гістарычны часопіс.
Белоруссия в эпоху капитализма : сб. док. и мат., т. 2. Минск, 1990.
Беларусь у Вялікай Айчыннай вайне 1941–1945 : энцыклапедыя. Мінск, 1990.
Білоус Н. Киів напрікінці ХV – у першій половині ХVІІ ст. Міська влада і
самоврядування. Киів., 2008.
Бядуля, Змітрок. Жыды на Беларусі. Бытавыя штрыхі, Мінск, 1918.
Веремеев, С.Ф. Еврейское население местечка Лоев в 20-е гг. ХХ в / Наша ваколіца : зб. навуковых работ, выпуск 1. Гомель, 2010.
Вялікае Княства Літоўскае : энцыклапедыя ў 3 т., т.2. Мінск, 2006.
Гісторыя Лоеўскай зямлі. Факты. Каментарыі : матэрыялы міжнароднай навукова-практычнай канферэнцыі, прысвечанай 500-годдзю ўтварэння г.п. Лоев. Лоеў, 20 кастрычніка
Дзяржаўны архіў грамадскіх арганізацый Гомельскай вобласці, ф. 226, воп.1а, спр.5, арк.72–78.
Дзяржаўны архіў Гомельскай вобласці, ф.12, воп.1, спр. 630, арк.1–3; ф.42, воп. 1, спр.12, арк..12; ф.114, воп.1, спр.17, арк.33–37; спр. 3, арк. 2 зв.; спр.12, арк.2; арк. 4; спр.13, арк.25; спр. 20, арк. 21; спр. 40, арк. 7 зв.; ф.509, воп.1, спр.20, арк.18-28; спр.329, арк.26; арк.50; спр.305, арк.49–52.
Доўнар-Запольскі, М.В. Гісторыя Беларусі, Мінск, 1994.
Жагловский, А. Галаковщина : мифы и реальность. Чернигов, 2009 .
Зеленский, И. Минская губерния. Материалы для географии и статистики России, собраные офицерами Генерального штаба, ч. 1. СПб,
Каганович, Альберт. Речица. История еврейского местечка юго-восточной Беларуси, Иерусалим, 2007.
Козловский, П. Магнатское хозяйство Белоруссии во второй половине ХVIII в., Минск, 1974.
Кондратьев, Ігор. Любецьке староство (XV – середина XVII ст.). Чернігів, 2014.
Костырченко, Г.В.Тайное наследие Сталина. Власть и антисемитизм. Москва, 2001.
Навечно в сердце народном, изд. 2-е, дополн. и перераб. Минск, 1977.
Нацыянальны архіў Рэспублікі Беларусь, ф. 319, воп. 5, спр. 52, арк. 11–18; ф.3947, воп. 1, спр. 4, арк.75.
Нацыянальны гістарычны архіў Рэспублікі Беларусь, в. ДП, ОО, 1905, воп. 40, спр. 1350, арк. 107.
Памятная книжка Минской губернии на 1913 год : справочные и административные сведения. Минск, 1912.
Памяць. Гісторыка-дакументальная хроніка Лоеўскага раёна, Мінск, 2000.
Революционное движение в Белоруссии 1905–1907 гг. Минск, 1955.
Рогалеў, А.Ф. Сцежкi ў даўнiну. Мінск, 1992.
Семёнов, В. Россия : полное географическое описание нашего отечества, т.9. СПб, 1905.
Смиловицкий, Леонид. Евреи в Турове: история местечка Мозырского Полесья, Иерусалим, 2008.
Bełous, N. Wprowadzanie prawa magdeburskiego w miastach województwa Kijowskiego pod koniec XV – w pierwszej połowie XVII w./ Krzysztofory — Krakow : Muzeum Historyczne miasta Krakowa, t. 26. 2009.
Bobinski, W. Wojewodztwo kijowskie w czasach Zygmunta III Wazy : stadium osadnictwa i stosunkow wlasnosci ziemskej. Warszawa, 2000.
Jablonowski, A. Lustracye Krolewszczyzn ziem Ruskich : Wolynia, Podola i Ukrainy z pierwszej polowy XVII wieku, t. V. Warszawa, 1877.
Гомельское_гетто [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/. — Дата доступу: 26.01.2016 г.
Праведнікі народов мира Беларуси [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: www.mishpoha.org/library/20/20_pravedniki-narodov-mira-belarusi.pdf. — Дата доступу: 26.01.2016 г.
Еврейские корни [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: forum.j-roots.info/viewtopic.php?t=2102. — Дата доступу: 12.11.2015 г.
Аврунин, Авраам [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki. — Дата доступу: 23.01.2016 г.
Глускин, Мендель Аронович [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: https://ru.wikipedia.org/.../. — Дата доступу: 23.01.2016 г.
Курцер, Бронислава Марковна [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: https://ru.wikipedia.org/.../ Курцер, Бронислава _Марковна. — Дата доступу: 23.01.2016 г.
centrasia.ru [Электронны рэсурс] // Рэжым доступу: www.centrasia.ru/person2.php?st=1278062764. — Дата доступу: 25.01.2016 г.